A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Htv.) értelmében a 2023. július 1-jétől a hulladékgazdálkodási közfeladat ellátása az állam közfeladata. Az állami hulladékgazdálkodási közfeladat magában foglalja a korábban önkormányzati felelősségi körbe tartozó hulladékgyűjtést, szállítást - továbbá az előkezelést és a hulladékkal való kereskedést is. Ezzel párhuzamosan értelemszerűen megszűnt a települési önkormányzat hulladékgazdálkodási közszolgáltatás megszervezésével kapcsolatos feladata.
Ez a változtatás azonban érintetlenül hagyta az önkormányzatok Ötv 13. § (1) bekezdés 5. pontjában foglalt köztisztasági feladatok ellátásával összefüggő feladatait, azon belül is a
közterületen elhagyott hulladékok felszámolásának kötelezettségét. Ezzel összefüggésben a Htv. 35. § (1) bekezdése kiegészült a h.) ponttel, mely szerint „A települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben állapítja meg ... az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges helyi intézkedések körét.”
Egyébként a Htv.-nek a hulladék jogellenes elhelyezésével, illetve elhagyásával kapcsolatos szabályairól szóló 61.§-a a korábbi szabályoktól eltérően, sokkal részletesebben állapította meg a hulladék jogellenes elhelyezése, illetve annak elhagyása esetén alkalmazandó szabályokat - megteremtve a hulladéktól való jogszerűtlen megválás esetén alkalmazandó a közigazgatási szankcionálás új alapjait
A Htv. 61. § szerint az elhagyott hulladékkal kapcsolatban az alábbi szabályok irányadóak a hulladék tulajdonosára, birtokosára, illetve a települési önkormányzatra és a hulladékgazdálkodási hatóságra:
- Az ingatlanon más által, az ingatlantulajdonos hozzájárulása nélkül, ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett vagy elhagyott hulladék elszállításának és kezelésének kötelezettsége a hulladék tulajdonosát vagy korábbi birtokosát terheli.
- Ha a tulajdonos vagy a korábbi birtokos ismeretlen, az elhagyott hulladék felszámolásának kötelezettsége – ellenkező bizonyításig – azt az ingatlantulajdonost terheli, akinek az ingatlanán a hulladékot elhelyezték vagy elhagyták.
- Az elhagyott hulladék felszámolására kötelezett személy a kötelezést megállapító közigazgatási hatósági döntés véglegessé válásától számított 30 napon belül gondoskodik a hulladék ingatlanról történő elszállításáról.
- Ha a kötelezett az elszállítási kötelezettségének nem tesz eleget, a hulladékgazdálkodási hatóság közigazgatási hatóság döntésében kötelezheti az ingatlan fekvése szerinti települési önkormányzatot a végrehajtás foganatosítására. A települési önkormányzat a kötelezést megállapító közigazgatási hatósági döntés véglegessé válásától számított harminc napon belül gondoskodik az elhagyott hulladék felszámolásáról. A felszámolással összefüggésben felmerült költségek a települési önkormányzat költségvetését terhelik azzal, hogy a felmerült költség a kötelezettől adók módjára behajtandó köztartozásnak minősül és az önkormányzat bevételét képezi.
- Ha a települési önkormányzat a kötelezettségének nem tesz eleget, a hulladékgazdálkodási hatóság a tudomásszerzéstől számított harminc napon belül gondoskodik az ingatlanon elhagyott hulladék felszámolásáról. Az ezzel összefüggésben felmerült költségek erejéig a hatóság azonnali beszedési megbízást kezdeményez a települési önkormányzat ellen. Az így befolyt összeg a hulladékgazdálkodási hatóság bevételét képezi.
A Htv. 35. §-ában foglaltakhoz igazodóan módosult a Htv. 88. § (4) bekezdése is. A felhatalmazó rendelkezések közül az alábbi rendelkezés maradtt hatályban: „88. § (4) Felhatalmazást kap a települési önkormányzat képviselő-testülete, hogy rendeletben állapítsa meg: …
- c) a közterület tisztán tartására vonatkozó részletes szabályokat;”
Tehát az elhagyott hulladékkal kapcsolatban 2024. január 1. napjától megváltozott szabályozás miatt a helyi önkormányzati rendeleteket úgy kellett módosítani, hogy azok megfeleljenek a Htv-ben fennmaradó felhatalmazásnak. A törvényi indoklás szerint a felhatalmazás célja, hogy a települési önkormányzat minél hatékonyabban tudjon intézkedni az elhagyott hulladék felszámolása érdekében..
Tapasztalatunk szerint – az esetenként súlyos természetvédelmi, településképvédelmi és közegészségügyi problémával terhelt - a témát az egyes önkormányzatok különféle jogtechnikai megközelítésben szabályozták. Felmérésünk célja ezek megismerése és az önkormányzatok végrehajtással kapcsolatos tapasztalatainak összegyűjtése volt. Ennek érdekében vármegyénkben 30 önkormányzatot kerestünk meg.
A beérkezett 21 válaszból 19 volt értékelhető (két önkormányzat októberig még nem szabályozott). A témát az önkormányzatoknak kb. fele a meglévő köztisztasági rendeletükbe beépítve (annak módosításával) szabályozta – a másik felé őnálló jogszabályt alkotott. Ez utóbbi megoldás nem jelentette azt, hogy az elhagyott hulladékok felszámolásával kapcsolatos feladatokhoz ne kapcsoltak volna egyéb – köztisztasággal összefüggő hulladékgazdálkodási, közterületek tisztántartásával, netán kerti hulladék kezelését érintő témát.
A felszámolással kapcsolatos feladatok elsősorban a „ végrehajtási fázis folyamatára” koncentrálnak sajnos – csupán egy-két nagyobb településen jelennek meg a megelőzést célzó konkrét intézkedések (térfigyelő kamerarendszer kiépítése a különösen problémás helyszíneken, polgárőri járőrszolgálat működtetése).
Az eljárások így legnagyobbrészt nem tettenérés okán, hanem az elhagyott hulladékok észlelése után, bejelentésre indulnak – mégpedig a tapasztalat szerint a legtöbb esetben „lakossági felderítő” bejelentésére. A helyi rendeletek szerint a lakosság mellett értelemszerűen „hivatalból jelzéssel élhetnek” a közterület felügyelők, mezőőrök, rendészek, polgárőrök is.
Lakossági bejelentésnél jegyző, vagy nagyobb településen a kijelölt munkartárs először a helyszínelésről intézkedik (súlyosabb esetben ezt rendőrség bevonását kezdeményezi), és a felvett jegyzőkönyvek alapján kezdeményezi az eljárás megindítását az illetékes hulladékgazdálkodási hatóságnál.
A településük közterületen lévő elhagyott hulladék esetében - az eset dokumentálása után- az önkormányzat intézkedik az elhagyott hulladék elszállításáról is (önkormányzati városüzemeltető, közszolgáltató cég utasítása). és egyidejűleg a Htv. 61.§-a szerint intézkedéset tesz / kezdeményezi a felelősség megállapítására..
Összeállította: Ökológiai Stúdió – Jogsegélyszolgálat
Készült az Agrárminisztérium „Zöld Forrás” által támogatott PTKF 386/2024 sz. projekt keretében.