Alapítványunk idén a „Tudatos fogyasztás – kevesebb hulladék” projekt keretében, több média- és iskolai megjelenés megjelentetését vállalta - ehhez kiváló alkalmat nyújt a március 1-i Újrapapír Világnap . Ebből az alkalomból elkészítettük és a győri járás általános iskoláinak kipostáztuk az A/3 méretű iskolai ismeretterjesztő plakátokat. Csatoltuk a Világnapról szóló iskolai tájékoztatónkat is, melyben röviden ismertettük annak történeti-szakmai előzményeit.

 

Történeti háttér:

2006-ban egy elhivatott magyar civil környezetvédő szervezet (a Hulladék Munkaszövetség) kezdeményezte, hogy március 1. legyen az Újrapapír Világnapja.  A dátum kiválasztásánál nem csak a téli álomból ébredező fákat szerettük volna köszönteni – de az iskolákat is, akik hagyományosan ekkor kezdik szervezni a tavaszi papírgyűjtő akcióikat. A kezdeményezés mára nemzetközi Jeles Nappá terebélyesedett.   

 

Szakmai háttér:

A Föld erdőállománya évente több mint 15 milliárd fával csökken és ennek közel 20%-áért a papírgyártás a felelős. A papírfogyasztás világszerte, folyamatosan nő – az elektronikus kommunikációtól remélt csökkenés finoman szólva nem jött be. Magyarországon az egy főre jutó papírfelhasználása ma kb. 90 kg/év - egy felső tagozatos diák egy iskolai tanévben kb. 12 kilogrammnyi papírt „fo­gyaszt". 

Egy kilogramm fehér papír gyártásához 2,2 kg fa, 35 l víz és 8 kWóra energia szükséges. És rengeteg vegyszer.

Papír azonban nem csak fából, de papírhulladékból is gyártható (újrapapír). A mihez nem kell fát kivágni. Egységnyi újrapapír előállítása átlagosan  60-75%-os víz- és több mint 60%-os energia-megtakarítást jelent, miközben 16 %-kal csökken a C02 kibocsátás is. (http://papír.okostudiogyor.hu)

A becslések szerint egy tonna papírhulladék feldolgozása 17 idős fát ment meg a kivágástól. Ne feledjük: egy idős fa egy év alatt közel 200 kg-nyi oxigént termel, többet, mint amennyit egy ember egy év alatt felhasznál .

 

Iskolai háttér:

Tudomásunk szerint mind több iskola dönt úgy, hogy a szokásos akciós papírgyűjtések mellett bevezeti a papírhulladékok folyamatos szelektív gyűjtését is.  A felismerés jogos: az iskolában (mint intézményben) keletkező hulladékoknak kb. fele papír – így a szelektív gyűjtéssel jelentősen csökkenhet a lerakóra kerülő vegyes szemét mennyisége (és a szolgáltatónak fizetendő szemétdíj).

Minthogy az akciós, illetve a folyamatos papírgyűjtésekkel összegyűjtött hulladék újrahasznosításra kerül, jelentősen csökkenthető a környezet terhelése is. De nem csak környezeti, környezetpedagógiai szempontból is nagyon fontos lenne, hogy az iskolai füzetek, tankönyvek kínálatában végre nálunk is nagyobb szerepet kapjanak az újrapapírból készült olcsó(bb) termékek! Ezzel ugyanis a gyermekekben tudatosulhat a hulladék újrafeldolgozás jelentősége: az általuk behordott hulladékot hasznos termékként láthatnák viszont.

A kör bezárul – így kaphat igazi értelmet az iskolai papírgyűjtés!

 

Az Újrapapír Világnap üzenete: felelős papírhasználattal (takarékossággal), szelektív gyűjtéssel, újrapapírból készült termékek használatával mindannyian hozzájárulhatunk a fák megmentéséhez, a környezeti terhelés csökkentéséhez, a földi klíma védelméhez.

 

A „Tudatos fogyasztás – kevesebb hulladék” c. projektünket az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja. (www.szelektalok.hu)

Mellékletek:
Download this file (ujrapapir vilagnap_final.pdf)Újrapapír plakát[ ]914 kB

Papírkalkulátor

Megelőzési kisokos

Zöldovi

Zöld ovi

Ökosuli

Öko suli